ABC zdrowia – litera I

ABC zdrowia – litera I

ABC zdrowia… świetnie się składa, że to litera I, jak IZOTONIKI!

Odpowiednie nawodnienie w warunkach intensywnego wysiłku fizycznego jest bardzo ważne, ponieważ pocąc się, odwadniamy komórki i pozbywamy się ważnych składników mineralnych. Prowadzi to do osłabienia organizmu i zaburzeń w funkcjonowaniu wielu układów. Wiadomo przecież, że długotrwałe odwodnienie prowadzi do śmierci!
Dlatego przed, w trakcie i po wysiłku trzeba pić! Sama woda nie wystarcza, ponieważ ma niższe ciśnienie osmotyczne niż płyny ustrojowe i zamiast nawodnić, może powodować zwiększone wydalanie moczu.
Izotoniki mają ciśnienie osmotyczne odpowiadające ciśnieniu płynów ustrojowych, dlatego znacznie efektywniej uzupełniają straty wody w trakcie wysiłku, a poza tym dostarczają pewną ilość witamin i składników mineralnych oraz węglowodanów.

Domowe izotoniki podzieliłabym na dwa rodzaje:
– te, które mają przede wszystkim nawodnić organizm – zawierają wtedy 3-4g węglowodanów na 100ml i są odpowiednie w trakcie treningów krótszych, intensywnych lub w gorącym otoczeniu,
– te, które mają ok. 6g węglowodanów na 100ml – więc poza płynem dostarczają również odrobinę energii – są one dobre na dłuższe treningi i po ich zakończeniu.


Najprostsze domowe izotoniki (3-4g węglowodanów/100ml):

izotoniki

izotoniki

1)160ml soku pomarańczowego
340ml wody
Szczypta soli

2) 100ml soku pomarańczowego
400ml wody
1 łyżeczka miodu
Szczypta soli

3) 500ml wody
2 łyżeczki miodu
Wyciśnięty sok z połówki cytryny, pomarańczy, itp.
Szczypta soli

4) 150ml nektaru z czarnej porzeczki
350ml wody
Szczypta soli

Jeśli chcemy opcję z większą ilością węglowodanów, wystarczy dodać więcej miodu 

Tagi tego wpisu , ,  

Facebook

Likebox Slider Pro for WordPress